سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهونه خلقت

ولادت حضرت ابراهیم علیه السلام

ولادت پیامبران و برخی از اولیاء تحت شرایط خاص بوده است.در منابع تاریخی آمده است که پادشاهی در زادگاه ابراهیم حکمرانی می‌کرد، به نام نمرود و در عصر او علم نجوم از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده، به طوری که منجمین از موقعیت ستارگان حوادث و پیشامدهای آینده را پیشگوئی می‌نمودند و آن را در اختیار پادشاهان عصر خود قرار می‌دادند و بر اساس آن علم برنامه‌ریزی و تدبیر امور می‌نمودند و آنان برای حفظ تاج و تخت خود اقدامات لازم را انجام می‌دادند. منجمین درباره نمرود در راستای این اهداف به نمرود خبر دادند که در این سرزمین فرزندی متولد می‌شود که قدرت تو را مورد مخاطره قرار می‌دهد، بدین صورت تولد ابراهیم، به عنوان یکی از خطرات تهدید کننده برای حکومت طاغوت زمان (نمرود) مطرح شد.

لذا وقتی که زمان ولادت ابراهیم نزدیک شد، ستاره شناسان خطر ولادت او را به نمرود گوشزد نمودند، بعد از مدتی، زمان موعود فرارسید. لذا نمرود دستور داد تمام زنان باردار که در آن زمان بچه‌دار می‌شوند تحت نظر باشند و فرزند متولد شده آن سال همه قتل عام شدند و در کودکی سرشان بریده شود. امّا آثار حاملگی در مادر ابراهیم مخفی بود. لذا مادر او تحت نظر نبود، وقتی آثار وضع حمل و تولد ابراهیم را مادرش احساس کرد و درد زایمان و آثار و علائم ولادت ظاهر گشت. برای جلوگیری از کشته شدن فرزندش و به الهام خداوند از شهر بیرون رفت و در خارج شهر به کوه‌های اطراف پناهنده شد و در یک غاری مأوی گزید. مادر ابراهیم بعد از تولد فرزندش در غار از آنجا خارج شد و به سرعت سوی منزل خود رفت، تا کسی از تولد فرزند او آگاهی نیابد. در غار از بیرون به امر خداوند بسته شد و ابراهیم انگشت ابهام خود را می‌مکید و روزی او را خداوند به آن وسیله تأمین می‌نمود، تا اینکه ابراهیم به سن نوجوانی رسید.
آذر که پدرخوانده یا عموی ابراهیم بود از مادر ابراهیم می‌پرسید و او جواب داد که بچه‌ای متولد شد و مرد. در هر صورت ولادت او به جهت اقتضای زمان کاملاً در مخفیگاه و در خفاء و پنهانی بوده است.تمام مورخان درباره مخفی بودن ولادت حضرت ابراهیم اتفاق نظر دارند، درباره محل تولد آن حضرت و شهر و زادگاه آن حضرت نیز اختلاف جزئی وجود دارد امّا منطقه‌ای که ولادت آن حضرت در آن بوده است قطعاً خاورمیانه که منطقه جغرافیایی فعلی یا قسمتی از خاک ترکیه و عراق و یا سوریه و فلسطین بوده است. چنان که ذکر شد در ترکیه غاری است که مشهور شده محل ولادت ابراهیم می‌باشد، درباره پیشرفت حیرت‌آور علم ستاره شناسی از اسناد و مدارک تاریخی بر می‌آید که در منطقه بین النهرین کلانیان و اهل بین النهرین و تمدن‌های این منطقه درباره علم ستاره‌شناسی بسیار برجسته بودند. از این آثار نیز می‌توان استنباط کرد که محل تولد ابراهیم در همین منطقه بوده است. و نام پادشاه و حاکم معاصر ابراهیم  نیز غالباً نمرود گفته شده است.

برخى از تاریخنگاران نوشته اند که فاصله میان فوت حضرت آدم(علیه السلام) تا ولادت حضرت نوح(علیه السلام) 126 سال و فاصله بین ولادت حضرت نوح و ولادت حضرت ابراهیم(علیهما السلام) 890 سال بوده است. بنابر این، تولّد حضرت ابراهیم(علیه السلام) شصت سال پیش از در گذشت حضرت نوح(علیه السلام) بوده است; زیرا عمر حضرت نوح 950 سال بوده و طوفان، آنگونه که در تورات آمده، در سال 601 بعد از تولّد حضرت نوح بوده است. ساختمان کعبه به وسیله ابراهیم(علیه السلام)، به هنگام بیست سالگى اسماعیل انجام یافته است. بنابراین فاصله میان طوفان و ولادت حضرت ابراهیم(علیه السلام) 290 سال و بین طوفان و ساختمان کعبه از سوى ابراهیم(علیه السلام) حدود چهارصد سال بوده است. پس باید گفت که حضرت ابراهیم(علیه السلام)به هنگام بناى کعبه، یکصد و ده سال سن داشته است.در شرح کتاب «زاد المسلم فیما اتفق علیه البخارى و مسلم» (ج2، ص158) چنین آمده است:ابن هشام گوید: بینحضرتنوح وابراهیم(علیهما السلام)،پیامبرى جزهودوصالح(علیهما السلام)نبوده است و بین ابراهیم و هود 630 سال و بین نوح و ابراهیم 1143 سال فاصله وجود داشته است.

«ثعالبى» نیز گفته است فاصله میان ولادت ابراهیم و طوفان نوح 1263 سال بوده که این، 3337 سال پس از خلقت آدم بوده است. ولادت ابراهیم(علیه السلام)در دوران «نمرود بن کنعان» بوده و اما در محل ولادت او، اختلاف نظر وجود دارد:«ابن عباس» محل ولادت حضرت ابراهیم را، بابل از سرزمینهاى «سواد»، شهر نمرود، دانسته است.«مجاهد» آن را در «کوثی» یکى از نواحى کوفه می داند.«عکرمه» محل تولد آن حضرت را در «سوس» و «سدی» بین بصره و کوفه دانسته و «ربیع بن انس» در «کسکر» مىداند که پس از آن پدرش او را به کوثى منتقل نموده است.«وهب» تولد ابراهیم(علیه السلام) را در «حران» دانسته، لیکن باید گفت که محل تولد نخستین، بیشتر صحیح به نظر می رسد.


[ جمعه 89/8/14 ] [ 5:48 صبح ] [ فاطمه ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 154823