سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهونه خلقت
هفته دفاع مقدس

پدید آورنده : محمدرضا بزنجانی

دفاع مقدس در کلام رهبری

هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است. در این مجموعه تابناک، درخشنده ترین و نفیس ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است. آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه ی بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند. هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران ها بداند.

دفاع مقدس و غرور ملی

هشت سال دفاع جانانه ملت در برابر تجاوز وحشیانه دشمن منشأ غرور ملی پایان ناپذیری برای مردم سلحشور ایران گردید و باعث شد که توطئه مشترک شرق و غرب برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران به فرصتی برای اثبات توانمندی های اسلام و انقلاب و کشور تبدیل شود. رشادت های جوانان برومند، انقلاب و نظام را بیمه کرد و نشان داد که با داشتن پشتوانه مردمی و در پرتو حاکمیت اسلام و وحدت نیروها می توان هر دشمن خیره سری را ناکام ساخت.

دفاع مقدس و ولایت پذیری

این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می دارد. ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه آفرین مفهوم روشن «تعبد در برابر ولایت» را به نمایش گذاشتند و با انگیزه «ادای تکلیف» در پی «مرجع و رهبر» خود سر از پا نشناخته، به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود دست یازیدند.

پیام دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس یادآور خون های مقدسی است که در پای شجره طوبای انقلاب اسلامی ریخته شد. فرزندان جبهه و شهادت اطاعت را عبادت می بینند. وارثان دفاع مقدس عزت جهاد را با ذلت در خانه نشستن عوض نمی کنند. ایستادگی آنها نشستگان تاریخ را به قیام وا می دارد و این پیام بزرگ دفاع مقدس است.


[ جمعه 90/7/1 ] [ 4:54 عصر ] [ فاطمه ]

سرزمین کربلا میعاد عشق است                کربلای پنج ما فریاد عشق است

دلا بشنو حدیث وصل یاران               کبوترهای بی بال دو ایوان

دلا در عاشقی چون کاوه می باش        که سر یا خدا چون او کنی فاش

درودی بر جهان آرای ایران              صلابت پیشه و سردار شیران

گل یاس شهیدم باکری را                  به خاطر آورم در سادگی ها

شراب عشق حق در نی قلم شد           و آوینی به آن بر مقصدش شد

که همت با وضوی عشق خوابید         میان خاک و خون در سایه ی بید

سر سجاده ی عشقش نشاندند              شقایق وش امینی را ستاندند

سرود عشق چمران پاوه سر داد          شمیم عشق چون من داده بر باد

خدایا در میان این عزیزان                قریبانی که دارند سر به پایت

دریدند بی محابا جام تن را               خریدند جان خود با کربلا را

خدایا عشق آنان راز دارد                 سراپای ترا بر ناز دارد

چه خوش کردند این هجر را وصل      در این دام بلا بردند این اصل

گذشتند و نمودند این امانت                بدست امتی با این کفایت

که مولایش علی بر رسم عادت           نموده ثبت اشعار شهادت

علی در یاد مردم زنده باشد                نجف در کربلا ارزنده باشد

اگر رهبر دهد اذنی به ایثار                دهیم جان و تن خود را به دلدار

خدایا رهبر ما را نگه دار                  بباشد سایه اش تا موعد یار


[ دوشنبه 89/7/5 ] [ 5:45 صبح ] [ فاطمه ]

حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله (1359ش(

در بعدازظهر31 شهریور1359 رژیم بعثی عراق پس از بیست ماه مقدمه‌چینی، مرزهای ایران اسلامی را مورد تجاوز قرارداد. در این روز، سه فروند میگ 23 عراق، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران را مورد حمله قرار دادند و بدین ترتیب، جنگ و تجاوز عراق علیه ایران به اشاره و حمایت آمریکا و دولت‌های غربی آغاز شد. هر چند عراق تا قبل از31 شهریور، با736 مورد تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران، خوی توسعه طلبانه خود را آشکار کرده بود. هم‌زمان با تهران، فرودگاه‌های نظامی و بین‌المللی تبریز، شیراز، همدان، دزفول و اصفهان نیز مورد حمله هواپیماهای دشمن قرار گرفت. در آن زمان، طه یاسین رمضان در مجله «الثوره» ارگان حزب بعث عراق  اعتراف نمود که: «هدف از جنگ، مسأله چند صد کیلومتر زمین نیست، بلکه هدف، سرنگونی و انهدام جمهوری اسلامی ایران است». جنگ تجاوزگرانه رژیم بعثی عراق علیه ایران نزدیک به هشت سال ادامه یافت و سرانجام در روز29 مرداد1367 شمسی بدون آن که رژیم عراق به اهدافش رسیده باشد،  آتش‌بس رسمی بین ایران و عراق برقرار گردید.

آغاز هفته دفاع مقدس

31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این مرز و بوم، به مثابه یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد. دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حق‌طلبانه یک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، در سایه هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی،  حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت‌های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد. دفاع مقدس ما در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و... توانست معادلات جهانی معمـول را بر هم زند و تحلیل‌های مادی دنیاپرستان را نقش برآب سازد. این حادثه عظیم، بی‌شک در یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند و غرور و سرافرازی و حماسه‌آفرینی را در نسل‌های بعد بر جای خواهد گذاشت. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که793 روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و207 روز از سوی ارتش متجاوز بعثی. در طول جنگ شمار381 هزار و 680نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و72 هزارنفر به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. در این هشت سـال371 فروند هواپیما و82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد.1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران درآمد و پنج هزار و758 دستگاه تانک و نفربر،532 قبضه توپ و پنج هزار و152 دستگاه خودرو نظامی دشمن منهدم گردید. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخایر ارزی عراق که در ابتدای جنگ، حدود سی میلیارد دلار بود، پس از شکست در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پایان جنگ، این کشور بیش از هفتاد میلیارد دلار بدهی داشته باشد.

 

کوچه های دلتنگی خرمشهر

خبرگزاری ایسکانیوز: امشب دلم برای مصطفی چمران، شهیدآوینی، سیدصالح موسوی، ایاد برام زاده و عنایت صحتی شکوه تنگ شده است و در کوچه های دلتنگی خرمشهر که عصاره تاریخ منظومه هشت سال جنگ است قدم می زنم، اگر چه خرمشهر را به خوبی می شناسم، ولی خرمشهر هرگز مرا نمی شناسد؟!  

فراموش کردن چون منی عجیب نیست خودم می گویم که کیستم! یکی از هزاران بسیجی کم ظرفیتی که در غربال شهادت گیر گرفتم که چند صباحی در این منزلگه رحل اقامت گزیدیم.

ای خرمشهر! اگر چه تو مرا لیک من با تو آشنایم ای او دوست خاموش و مسکوت من!

بسیار گفتنی ها برای تو دارم تا از مردم فریبی ها برایت بگویم و بسیار شنیدنیها از سکوت معنی دارت می شنوم. نمی دانم چگونه هنوز استوار ایستاده ای و از بلندای عماراتت بر دشت های جنوب می نگری، نمی دانم چگونه طاقت می آوری و چسان است که هنوز قامتت نخمیده.

دلم برای ایاد، سید صالح و عنایت های دوران خیلی می شود. ای خرمشهر! دیدی که روزگاری عاشقانت می آمدند با تو مانوس می شدند و چه با سرعت چون تندر می رفتند و تو خم به ابرو نمی آوری.

از یادم نمی برم که چقدر دوستانه به هنگام عشق بازی؛ سر برزمین تفتیده نهادند، اشک ها ریختند و در سوز و گداز دوری محبوب ندبه و زاری ها کردند.

از یاد نمی برم هنگامی که از گلدسته مسجد جامع تو صدای اذان می آمد بسیجی تن می شست به آفتاب عشق او بر می خیزید تا از زلال یاد خدا وضویی بسازد و از خورشید سجاده بسازد و نسبان انسانی خود را به عطر یاد بزداید.

از مناره مسجد جامع خرمشهر هر شب صدای بلال را می شنوم زمانی که بچه های پاکباز و ساده جنگ فریاد بلند می گفتند.

تو این همه را می دیدی و نمی دانم چگونه تحمل می کردی ! دوست من ! آن شب ها را به یاد می آوری؟ آسمان پرستاره بود و عجیب ستارگانی!

چه درخشان و چه آشنا! آن عاشقان را به خاطر داری؟

همانانی که نیمه شب ها در زیر آسمان پرستاره به نماز عشق می ایستادند و خواب با دیدگانش بیگانه و غریب بود. سرمای برون کربلایی چهارها در کانال سرد و پر از آب پشت خاکریزهای انتظار، با گرمای درونشان می آمیخت، گرمایی که ریشه در محبت داشت و سرمایی که حرارت عشق را منجمد می کرد و سپس ذوب می ساخت؟! شهدا به یاد یاران زودتر سفرکرده شان بر زمین تو به خاک می افتادند و خاک گرمت را بوسه باران می کردند و پیشانی بلند خود را بر مهر پرمهرت می سائیدند و در برابر محبوب به خاک می افتادند و برای وصولشان بی قراری می کردند. ستاره ها نظاره گرشان بودند و چقدر زیبا بود این صحنه ها!


[ چهارشنبه 89/6/31 ] [ 8:20 صبح ] [ فاطمه ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 154939