سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهونه خلقت

* عید سعید فطر بر دوستاران حق مبارک باد*

مسلمانان روزه دار  که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏طلبند، اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در یکى از اعیاد فطر خطبه اى خوانده‏ اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده ‏اند:

 اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید مى‏گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت ‏به سوى منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏ برین، اى بندگان خدا، کمترین چیزى که به زنان و مردان روزه ‏دار داده مى‏شود این است که فرشته‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گوید:

?هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشته‏ تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.?

عارف وارسته ملکى تبریزى درباره عید فطر آورده است: ?عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگى بجاى آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند، نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازى به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانى و بنده‏ نوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمى‏برند.?

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده ‏اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن، ابتداى خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معناى آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتى از نخوردن و نیاشامیدن. ابتداى خوردن و آشامیدن را افطار مى‏نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامى که مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، شروع مى‏شود انسان افطار مى‏کند یعنى اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده مى‏شود.

عید فطر داراى اعمال و عباداتى است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصى نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد مى‏شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلى نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید مى‏خوانیم:

 ?... اسئلک بحق هذا الیوم الذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون‏?

بارالها! به حق این روزى که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادى از تو مى‏خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى و از هر سوء و بدى خارج سازى که محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مى‏طلبم آنچه بندگان شایسته ‏ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏برم از آنچه بندگان خالصت‏ به تو پناه بردند.


[ جمعه 89/6/19 ] [ 6:0 صبح ] [ فاطمه ]

اللهم عنثنی فیه بالرحمة وارزقنی فیه التوفیق والعصمة وطهرقلبی من غیاهب التهمة یا رحیما بعبادة المومنین

 

29 رمضان1431

پنجشنبه 18شهریور1389

 

 

جزء بیست ونهم. ...بلکه انسان می خواهد هر چه راپیش رویش هست بدرد.(5)می پرسد روز قیامت کی می رسد؟(6)آن گاه که چشم[ از ترس در چشم خانه ]بگردد.(7)و ماه بی نور شود.(8)و خورشید وماه گرد هم آیند.(9)آن روز انسان می پرسد کجاست گریزگاه؟(10)هیهات! پناهگاهی نیست.(11)آن روز، جای آرمیدن نزد خدایت است[و بس].(12)آن روز انسان رااز آن چه از پیش واز پس فرستاده آگاه می کنند.(13) بلکه انسان بینای جان خویش است.(14)هر چند بهانه هایی بتراشد.(15) قیامت

                                                                **********************

خدایا!

بسیاری از مردم برای آنچه ندارند، برای آنچه گمان می کنند که دارند،برای آنچه مالکیت می پندارند،چه احساس شادمانه و رضایت مندی دارند.اما داشتن تو حقیقی است، واقعی و سرنوشت ساز است، شیرین و دلنشین است،گرمی بخش و امید آفرین است. یادمان بده که چگونه شکرگزار نعمت حضورت باشیم.

                                                      ********************

ای مالک !بخیل را در مشورت کردن دخالت مده که تو را از نیکو کاری باز میدارد و از تنگدستی می ترساند.ترسو را در مشورت کردن دخالت مده که در انجام کارها روحیه ی تو را سست می کند.و حریص را در مشورت کردن دخالت مده که حرص را با ستمکاری در نظرت زینت می دهد.از نامه امام علی(ع)به مالک اشتر نخعی

                                                    ***********************

یا من یسبح الرعد بحمده (ای آن که رعد به حمدش تشبیح می کند).در قرآن فرمود است که« هیچ شیء نیست جز آن که به حمدش او را تسبیح می کند .اما شما تسبیح ایشان را به اندیشه و فهم نمی آورید.»و این شیء چه انسان باشد چه هر مخلوقی جز انسان. هر موجودی به آن سبب که هست جنب ای از جلوات جمال و جلال را باز می تاباند و اینتسبیحهرموجود است برای خداوند متعال.پس آن گاه که در میان صدای قطرات باران رعد می غرد هیچنمی گوید جز سبحان الله.

                                                                 **********************

بسیاری از اعمال دندانپزشکی مثل جرم گیری یا قالب گیری از فک ها روزه را باطل نمی کند،در ضمن دارو های دندانپزشکی که برای بی حسی دندان و لثه استفاده می شوند جزو دارو های تقویتی و یا ویتامین به شمار نمی آیند و روزه را باطل نمی کنند.


[ پنج شنبه 89/6/18 ] [ 5:26 صبح ] [ فاطمه ]

اللهم وفرحظی فیه النوافل واکرمنی فیه باحضار المسائل وقرب فیه وسیلتی الیک من بین الوسائل یا من لا یشغله الحاح الملحمین

 

 

28 رمضان1431

چهارشنبه17شهریور1389

 

 

جزء بیست وهشتم .هان که از شما در سینه هاشان بیشتر هراس است تا خداوند،که آنان مردمانی هستند که نمی فهمند.(13)دسته جمعی به جنگتان نمی آیند،مگر در قریه های دژدار،یا از پشت دیوار ها.جنگشان میانشان سخت است.پنداری همدستان اند،اما دل هاشان پراکنده است،که آنان مردمانی اند که نمی اندیشند(14)مانند آنان که تازگی سزای کارشان را چشیدند وعذابی دردناک خواهدشان بود(15)مانند شیطان آنگاه که به انسان گفت کافر شو .چون کافر شد گفت من از تو برکنارم.من از الله خدای جهانیان می ترسم(16)و فرجام هردوشان آن است که در آتش اند و در آن جاوید.و این کیفر ستمگران است(17)ای کسانی که ایمان آوردید از خدا پروا دارید وجان باید بنگر که برای فردا چه پیش فرستاده است و از خدا پروا دارید،هان که خدا به آنچه می کنید آگاه است(18)و چون آنان مباشید که خدا را فراموش کردند و او آانان را از یاد خودشان ببرد،آنان هامن نافرمانانند (19)حشر

                                                              *********************

خدایا!

شیطان به کار خود، که فریب بندگان خوب توست،مسلط است.ما را هم بر نفس خود تسلط ببخش!

                                                    *********************

ای مالک!هرگز نیکو کار وبد کار در نظرت یکسان نباشد، زیرا نیکو کاران در نیکو کاری بی رغبت ،وبدکاران در بدکاری تشویق می شوند.پس هر کدام از آنان را بر اساس کردارشان پاداش ده.از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر نخعی

                                                     ********************

یا رضوان (ای تمام خشنودی ورضایت).رضا، باب اعظم الهی است و هر کس در راه رسیدن به قرب خدا به مقام رضا واصل شود به هیچ شِِِئ الهی، انکار و اکراه نورزد، خواه به حسب ظاهر نیکو باشد وخواه ناپسند.پس از ملکه نفسانی خود، انکار و اکراه بشوید. وبهشت نفس،خشنودی ورضایت است وصاف بودن از اکراه انکار .پس نام نگهبان بهشت رضوان است ونام برترین بهشت،رضوان است که خداوند،خود رضوان است.

                                                              *********************

روزه گرفتن باعث زخم معده نمی شود.افرادی که زخم اثنی عشر دارند باید از ترمیم زخم خود مطمئن شوند و در سحر یا افطار یک عدد رانیتیدین مصرف کنند و روزه ی خودشان را بگیرند.مصرف غذاهای سنگین وسرخ کردنی باعث سنگینی وترش کردن ومشکلات معده می شود.اگر دچار سوء هاضمه رفلاکس هستند وسحر غذای اندکی میل کنند و بلافاصله دراز نکشند.


[ پنج شنبه 89/6/18 ] [ 5:18 صبح ] [ فاطمه ]

االلهم ارزقنی فیه فضل للیة القدر وصیر اموری فیه من العسر الی الیسر واقبل معاذیری وحط عنی الذنب الوزر یارؤفا بعبادة الصالحین

 

27رمضان 1431

سه شنبه 16 شهریور 1389

 3 روز باقی مانده

 

 

جزء بیست و هفتم.که هیچ باربرداری بار دیگری را بر نمی دارد(38)و این که انسان جز حاصل تلاش خویش را ندارد (39)و هان که تلاشش زود دیده خواهد شد(40)سپس پاداشش دهند،پاداش تمام (41)و این که منتهی به سوی خدای تو است(42)و اوست که می خنداند ومی گریاند(43)و اوست که می میراند وزنده میکند(44)و اوست که جفت می آفریند ؛نروماده(45)از نطفه ای که فرو ریزد(46)و پدیده آوردن دیگر جهان بر اوست(47)و اوست که بی نیاز کند وسرمایه بخشد(48)و اوست پروردگار ستاره ی شعری(49)نجم

                                                                     ****************

خدایا!

تو که در امانت داری بی بدیلی،کاش دنیامان هم به امانت نزد خود بپذیری،چه اگر تو این دین را به امانت نستانی و محافظت نکنی، بعید نیست که ما از بیم رفتن رهایش کنیم یا به طمع ماندن خون بهایش کنیم .

                                                        ****************

پسرم!نفس خود را میزان میان خود ودیگران قرار ده.پس ان چه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوت بدار،وآن چه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند.از نامه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن(ع)

                                                        ****************

یا مطلق السری (ای آزاد سازنده اسیران).خداوند،آزادکننده ی همه اسیران است.آزادکننده بدن های اسیر از زندان ها و محبس ها.آزادکننده ی نفس ها وروح های اسیر در تنگناهای بدن ها.آزادکننده ی عقل های اسیر از زنجیر اوهام.آزادکننده ی قلب های اسیر از سلسله ی تعلقات وآزادکننده ی موجودات اسیر از قیود ماهیات.

                                                                  *****************

اگر دهان زیاد خشک می شود می توان چندین بار در طول روز دهان دهان را با آب شست وشو داد ویا مسواک زد.کمبود بزاق علت اصلی خشکی و سوزش دهان در هنگام روزه داری است. با مصرف آب کافی در این ماه می توان از این مشکل پیشگیری کرد و به غدد بزاقی دهان کمک کرد تا بزاق کافی را برای مرطوب نگه داشتن دهان فراهم کنند.


[ سه شنبه 89/6/16 ] [ 5:22 صبح ] [ فاطمه ]

اللهم اجعل سعیی فیه مشکورا وذنبی فیه مغفورا وعملی فیه مقبولا وعیبی فیه مستورا یا اسمع السامعین

 

 

26رمضان 1431

دوشنبه 15 شهریور 1389

 

 

جزء بیست وششم.گفت نزد من با هم نستیزید.پیش از این هشتارتان داده بودم.(28)گفته نزد من دگرگون نمی شود و من ستم کار بر بندگان نیستم.(29)روزی که دوزخ را گوییم آکنده شدی؟و گوید باز بیشتر هست؟(30)و بهشت را به پرهیزگاران نزدیک کند ،نه دور(31)این همان است که به هر توبه کار مراقب وعده داده اند (32)آن که از نهان از خدای مهربان ترسد و با دلی توبه کار آید(33)با سلامت درونش روید که این روز جاودانگی است(34) هر چه بخواهند در آن جا دارند و ما باز بیشتر داریم.(35) ق

                                                        ********************

خدایا!

دینت را اسباب دست ما مساز!واستفاده ی شخصی از مقدسات را از سر ما بیانداز!

                                                        *******************

پسرم !در راه خدا آنگونه که شایسته است تلاش کن.هرگز سرزنش ملامت گران ،تو را از رتلاش در راه خدا باز ندارد.برای حق در سختی ها ومشکلات شنا کن،شناخت خود را در دین به کمال رسان،خود را در برای استقامت در برابرمشکلات عادت ده که شکیبایی در راه حق عادتی پسندیده است.از نامه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)

                                                          *****************

یا سرور العارفین (ای شادی عارفان).عارف آن است که شهادت می دهد به خدا،ذاتش را وصفاتش را وافعالش ازمرتبه ی شهود.عالم در مقام « یقین علمی/ علم الیقین» است که ذات واسما و صفات را به علم می داند وعارف در مقام «یقین عینی،عین الیقین» یا«حق الیقین»است و نور فطرتش،خداوند را می جوید و توجه عارف،به محبوب اولین است بعد از هجران.پس شادی عارف، مانند اجر عابدان،بهشت و نعمت های بهشتی نیست که او مشتاق وجه کریم ایزد است.

                                                                 *****************

بیمارانی که فشار خون بالا دارند وبیماران قلبی پیشرفته ،بیماران کلیوی ومبتلایان به سیروز کبدی نباید روزه بگیرند. به ویژه درمبتلایان به سیروز کبدی به این علت که در کبد آنها نمی شود قند برای ساخت و سوز بدن تامین کرد.

 


[ سه شنبه 89/6/16 ] [ 4:51 صبح ] [ فاطمه ]

اللهم اجعلنی فیه محبا لا ولیائک ومعاد یا لاعدائک مستنا بسنه خاتم انبیائک یا عاصن قلوب النبیین

 

 

25رمضان1431

یکشنبه 14 شهریور1389

 

 

جزء بیست وپنجم. وچشم دار روزی را که آسمان دودی برآرد نمایان(10)که مردم را فرو گیرد؛این عذاب درد آور است(11) [می گویند]خدایا این عذاب از ما بگیر کهما مومنانیم(12)پند از کجا گیرند وحال آنکه قطعا پیامبری روشنگر بر ایشان آمده است(13)آنگه از او رو تافتند گفتند آموخته ای دیوانه است(14)ما این عذاب را اندکی برگیریم حقا که شما باز برمی گردید(15)روزی که حمله کنیم ؛آن حمله بزرگ، انتقام گیرنده ماییم (16) وقطعا پیشاز آنان قوم فرعون را آزمودیم وفرستاده ای بزرگوار سراغ ایشان رفت(17)که بندگان خدا را به من بسپارید که من برای شما فرستاده ای امینم(18)و از خدا برتر مروید که من برای شما با سلطه ای آشکار آمده ام

                                                                     *****************

خدایا !

تو ان امینی که امانت را نه تنها حفظ می کنی که کمال و اعتلا می بخشی .برما منت بگذار و وجودمان را به امانت نزد خود نگاه دار. به امانتی که خودت صاحب اول وآخر آنی .

                                                                      ******************

پسرم! جایگاه آینده را آباد کن.آخرت را به دنیا مفروش وآنچه را نمی دانی مگو.آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور در جاده ای که از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار،زیرا خودداری به هنگام سرگردانی وگمراهی،بهتر از سقوط در تباهی هاست .از نامه ی امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)

                                                        ******************

یا ابصر الناضرین (ای بصیرترین ناظران ).ناظر،آن است که می نگرد وبصیر آن است که درک می کند و می فهمد آن چه را که می بینید. و خداوند ، بصیر ترین ناظران است که همه چیز را می بیند وهر چه می بیند از همه بیشتر ،می فهمد آن چه را که می بیند و اگر کسی این لطیفه بفهمد،چگونه گناه کند و عصیان ورزد و طغیان کند؟

                                                                   ******************

با نشاط در جامعه حاضر شویم.و با توجه به معنویت روزه از کم حوصلگی و پرخاش کردن به دیگران جدا دوری کنیم.همان طور که بر گرسنگی وتشنگی صبر می کنیم.در رفتار اجتماعی خود نیز با دیگران دقت کنیم.


[ یکشنبه 89/6/14 ] [ 5:35 صبح ] [ فاطمه ]

اللهم انی اسئلک فیه ما یرضیک واعوذ بک مما یوذیک واسئلک التوفیق فیه لان اطیعک ولا اعصیک یا جواد السائلین

 

 

24رمضان1431

شنبه 13 شهریور1389

 

جزء بیست وچهارم.حقا موسی را با نشانه هایمان وبا سیطره ای آشکار فرستادیم(23)سوی فرعون هامان وقارون [فزستادیم] که گفتند افسونگر است ودروغگو (24)وقتی که حق را از نزد ما برایشان برد، گفتند پسران آنان که با اویند را بکشید وزنانشان را نگه دارید، و نیرنگ کافران جز در گمراهی نیست.(25) و فرعون گفت بگذارید موسی را بکشم تا خدایش را بخواند که من می ترسم دینتان را دگرگونه کند یا فسادی بر زمین برپا کند.(26)و موسی گفت به خدایم وخدایتان از هر خود بزرگ بینی که به روز حساب ایمان ندارد پناه برده ام(27)و مردی مومن از خویشان فرعون که ایمانش را پنهان می داشت گفت مردی را که می گوید خدای من الله است می کشید؟وقطعا دلایل آشکار از خدایتان آورده واگر دروغگو باشد،دروغش به [گردن] خودش و اگر راستگو باشد از آن چیز ها که وعده می دهد چیزی به شما خواهد رسید،که خدا اسرافکار دروغگو را راه راست می نماید.(28)غافر

                                                                           ******************

خدایا!تو تنها دادستانی که چشم بر خطای خلاکار می بندی!به ما چان ظرفیت وحیاتی مرحمت کن که با اغماض تو جسورتر نشویم.

                                                            ******************

با مردم فروتن باش،نرمخو ومهربان باش،گشاده رو وخندان باش.در نگاه هایت ودر نیم نگاه وخیره شدن به مردم، به تساوی رفتار کن تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند و ناتوان در عدالت تو مایوس نگردند.از نامه امام علی (ع) به فرماندار مصر،محمد بن ابی بکر

                                                             *****************

یا من ینقذالغرقی (ای نجات بخش غریقان).غریق،گاه آن است که در میان دریای آب افتاده است و گاه در گرداب فساد اجتماع فاسد افتاده است و گاه در ابتلاق شهوات نفسانی افتاده است وگاه همگان غرقه در فراق است وخداوند همه ی غرق شدگان را نجات می دهد.آنچنان که می فرماید:«هیچ کس نمی تواند خود را از غرقگی برهاند مگر رحمتی از جانب او.»

                                                                          *****************

افرادی که دیابت شدید دارند و گرسنگی نیز نمی تواند آن ها را دچار شوک وبی حالی کند ممکن است نتوانند روزه بگیرند.قبل از هر تصمیمی برای تغییر مصرف دارو های مربوط به کنترل قند خون در ماه رمضان باید پزشک مشورت کنند.بیماران قلبی نباید در وعده ی افطار وسحر به گونه ای غذا بخورند که احساس سیری کامل کنند.در برنامه ی غذایی ایشان تغییرات ناگهانی وشدید ایجاد نشود.فعالیت های بدنی شدید را در فاصله سحر تا افطار وبلافاصله بعد از افطار انجام ندهند.


[ یکشنبه 89/6/14 ] [ 5:29 صبح ] [ فاطمه ]
   1   2   3   4      >
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 154927