سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهونه خلقت

اشاره

آسمانیان، تماشاگر ستاره های نورانی و درخشان زمین اند. همان گونه که ستاره های آسمان بر اهل زمین جلوه گری می کنند، انسان هایی نیز روی کره خاکی، همانند ستاره، اهل آسمان را به تسبیح خداوند واداشته، آنان را از اعتراض به آفرینش انسان شرمسار می کنند. خداوند نیز بر آنان مباهات کرده، بر آفرینش چنین خلیفه ای در زمین افتخار می کند. یکی از این ستاره های به ظاهر کوچک، ولی بسیار پر نور و حیرت انگیز، شهید نوجوان، محمدحسین فهمیده است که نامش نامیرا و یادش تا ابدیت جاودانه است؛ نوجوانی که همه هستی خود را در راه خدا هدیه کرد.

اسوه

نیاز به الگو و اسوه، نیازی سازنده در انسان است. خداوند نیز الگوپذیری را در وجود انسان به ودیعه گذاشته و پیامبر خویش را به عنوان «اسوه حسنه» معرفی کرده و ما را به پیروی از او فرا خوانده است. صحنه انقلاب اسلامی نیز همانند تاریخ صدر اسلام و میدان کربلا، اسوه ساز است. شهدای نوجوان و در رأس آنها شهید فهمیده نیز الگوی نوجوانان ایران اسلامی هستند و پیوسته بر گوش آنان زمزمه می کنند که نوجوان نیز می تواند وارد میدان عشق شود و حتی به مقام رهبری برسد. سلام بر فهمیده و پیروان راستین اش.

طلوعی زیبا در شهر ستاره ها

شانزدهم اردیبهشت سال 1346 در روستای «سراجه» از روستاهای شهر مقدس قم، صدای گریه نوزادی شنیده می شود. نوزاد بوی بهشت می دهد و نور شهادت بر پیشانی دارد. او که محمدحسین نام یافت، حدود نه سال در جوار کریمه اهل بیت، حضرت معصومه علیهاالسلام دوران رشد جسمی و تکامل عقیدتی را طی کرد و در سال 1357 به همراه خانواده اش در شهر کرج سکنی گزید.

تربیت قرآنی

تربیت فرزندان بر اساس آموزه های دین اسلام، بزرگ ترین وظیفه پدر و مادر است. ریشه دار بودن دین و مذهب در خانواده و رشد انسان در محیطی پاک و معنوی، تأثیر انکارناپذیری در سرنوشت افراد دارد. بی شک متدین بودن خانواده محمدحسین فهمیده و رشد او در شهر مقدس قم در ساخته شدن ستون های ایثار و شهادت در نهاد وی بی تأثیر نبوده است.

در سنگر علم

انسان های موفق در هر سنگری وظیفه خویش را به خوبی انجام می دهند. شهید فهمیده نیز در سنگر علم، بسیار موفق بود. او پیش از ورود به مدرسه، خواندن و نوشتن را آموخته بود و در درس خواندن و مطالعه، جدیت خاصی از خود نشان می داد. محمدحسین تکالیفش را به تنهایی و به بهترین صورت انجام می داد و به جز کتاب های درسی، کتاب های غیر درسی فراوانی نیز می خواند.

در سنگر کار

خانواده شهید فهمیده همانند بسیاری از مردم، درآمد کمی داشتند. پدر او مدتی به شغل رانندگی مشغول بود. در چنین اوضاعی، محمدحسین برای این که عصای دست پدر باشد با آنکه حدود ده سال بیشتر نداشت، به کار مشغول شد. او موانع و مشکلات سر راه را با صبر پشت سر می گذاشت و همچون کوهی محکم آنها را به زانو در می آورد.

در سنگر عبادت و اخلاق

با آنکه محمدحسین فهمیده به سن تکلیف نرسیده بود، ولی نسبت به مسائل دینی بسیار حساس بود. رفتن به مسجد، نماز خواندن و تلاوت قرآن از برنامه های همیشگی او بود. او در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه نیز شرکت می کرد. محمدحسین بسیار مؤدب و منظم بود و از دروغ و ناسزا بیزار بود. او براستی نمونه ای از یک نوجوان مسلمان بود.

در سنگر جهاد و مبارزه

شهید فهمیده به نیروهای حزب اللهی و انقلابی علاقه خاصی داشت. چنان که پیش از انقلاب، با آنکه یازده سال بیشتر نداشت، در صحنه های مبارزه علیه رژیم ستمگر پهلوی حاضر می شد و به پخش اعلامیه می پرداخت. پس از انقلاب نیز، در مهرماه سال 1359 بنا به وظیفه، قلم را زمین نهاد واسلحه بر دوش گرفت. وقتی به خرمشهر رسید، به سبب سن کم، از حضور او در خط مقدم جلوگیری کردند، ولی پس از چند روز، توانست با غنیمت گرفتن لباس و اسلحه چند عراقی، لیاقت خود را به فرمانده نشان دهد و وارد خط مقدم نبرد شود. آری! او بزرگ فاتح میدان رزم و مبارزه بود.

شهادت ققنوس

هشتم آبان ماه سال 1359؛ در خرمشهر آنچه به گوش می رسد صدای تیر و توپ و موسیقی گوش خراش حرکت تانک ها است. خانه ها ویران شده و شهر تقریبا به اشغال بعثی های مزدور درآمده است. سپاه زرهی دشمن فاتحانه و با غرور تمامْ خانه به خانه، خیابان به خیابان و محله به محله شهر را طی می کنند. حلقه محاصره تنگ تر و تنگ تر می شود. چه باید کرد؟ محمد حسین فهمیده، بسیجی نوجوان به دنبال چاره است. به این می اندیشد که شهادت من موجب نجات شهر است. تنها سلاح او چند عدد نارنجک است که بر کمر بسته. مجاهد کوچک، نارنجکی در دست گرفته به تانک پیشرو حمله می کند. صدای انفجار تانک، ترسی بر قلب ناپاک بعثی ها انداخته، آنان را به عقب نشینی مجبور می کند. ققنوس سوخته است و از حرارت وجودش نه یک ققنوس بلکه صدها ققنوس جان گرفته اند. آنان پیروان فهمیده هستند که هر جا احساس وظیفه کنند، در هر سنگری فاتح اند.

بسیج دانش آموزی، یادگار فهمیده

سالروز شهادت دانش آموز بسیجی، محمدحسین فهمیده از چنان ارزش و اهمیتی برخوردار است که «روز نوجوان» و «سالروز تشکیل بسیج دانش آموزی» نامیده شده است.

با بررسی نقش دانش آموزان بسیجی در جنگ و صلح، نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران با همکاری وزارت آموزش و پرورش، به منظور تربیت فهمیده ها و گسترش فرهنگ بسیج در مدارس، پیروان ا و را جذب و سازمان دهی کرده و سازمانی به نام «بسیج دانش آموزی» تشکیل دادند که در تمام مدارس کشور فعالیت چشم گیری دارد.

بسیج، مدرسه عشق

بسیج، مدرسه است. کلاس درسی است که استادان آن فهمیده ها و دیگر شهدا هستند. آنان درس نورانیت و اقتدا به سالار شهیدان را می آموزند. استادانی که خود، همه این درس ها را خوانده و عمل کرده اند وره صد ساله را یک شبه پشت سر گذاشته اند. آنان الفبای ایثار و شهادت می آموزند. انسان را از خواب نوشین بامداد رحیل بیدار می کنند. درس خودشناسی و خداشناسی می دهند وانسان را عاشق خدایش می کنند تا جایی که مرغ روحش قفس تن را شکسته، تا خدا اوج می گیرد. بسیج مدرسه عشق و کلاس فهمیدن و پرواز کردن است.

بسیج، سدی در برابر دشمن

شاکله وجودی انسان در دوران نوجوانی شکل می یابد. در آموزه های دین نیز توجه خاصی به دوران نوجوانی و جوانی شده و بهترین زمان تربیت دوره نوجوانی معرفی شده است. امامان معصوم علیهم السلام ، والدین را به تربیت فرزندان از سنین هفت تا چهارده سال تشویق کرده اند. دشمن نیز این مسئله را فهمیده است. از این رو، بیشترین تلاش و سرمایه گذاری خویش را برای به انحراف کشاندن این قشر حساس به کار بسته و با هزینه کردن میلیاردها دلار به زعم خویش می خواهد یوغ اسارت نفس را بر گردن آنان نهد. یکی از بزرگترین اهداف دشمن، جدا کردن نوجوانان و جوانان از فرهنگ ایثار و شهادت است. از این رو، بسیج را هدف قرار داده است؛ زیرا بسیج پایگاه آمادگی برای شهادت و پاره کردن زنجیر اسارت نفس است.


[ جمعه 89/8/14 ] [ 5:28 صبح ] [ فاطمه ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 33
کل بازدیدها: 155088